Semester
Vad som gäller för semester regleras både i semesterlagen och kollektivavtal. Syftet med semester är att möjliggöra för de anställda att få tid för vila och återhämtning.
Våra kollektivavtal ersätter och kompletterar semesterlagen i vissa delar, för de frågor som är oreglerade i kollektivavtalen gäller semesterlagen.
Rätten till ledighet är lagstadgad och gäller för alla anställda. Som arbetsgivare är du skyldig att lägga ut anställdas semesterledighet och se till att de tar ut sina betalda semesterdagar. Våra kollektivavtal ger flexibilitet mellan att välja mellan intjänande och sammanfallande semester men också mellan vilka tidpunkter semesteråret ska räknas.
Arbetsgivaren bestämmer tidpunkt för semester
Som arbetsgivare är det du som bestämmer när de anställda ska ha semester. Men det sker oftast genom överenskommelser med de anställda. När det gäller förläggning av huvudsemester ska det dock förhandlas med fackliga parter. Om ni inte kan komma överens så är det ändå du som arbetsgivare som bestämmer.
Om den anställde inte vill eller kan spara semesterdagar
I det fall en anställde inte vill eller kan spara semesterdagar så är det arbetsgivarens skyldighet att se till att alla dagar läggs ut. Detta kan då innebära att semester måste förläggas till tider då den anställde inte vill ha semester.
Nyanställda och kortare anställningar
Anställda som nyligen påbörjat sin anställning har även de rätt till semesterledighet, däremot kan denna ledighet vara obetald eftersom de inte hunnit tjäna in betald semester. Det finns även speciella regler för kortare anställningar som är upp till tre månader och även i våra kollektivavtal vad gäller ans
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384