Anställa
När du som arbetsgivare står inför att anställa finns det flera saker du behöver tänka på. Många frågor kring anställning finns reglerat i våra kollektivavtal men även i lagstiftning.
Innan du som arbetsgivare anställer är det viktigt att planera hela rekryteringsprocessen noga – från det att du identifierar ett behov av arbetskraft till att du skriver ett anställningsavtal. Tänk på att processen kan ta lång tid och du behöver ta ställning till flera svåra frågor.
Vår checklista kan vara till hjälp i den processen.
Vem får jag anställa?
Generellt är du som arbetsgivare fri att anställa den medarbetare som du önskar. Det finns däremot några regler som påverkar vem du kan anställa.
Vid anställning är det viktigt att du som arbetsgivare har kunskap om vilka de kollektivavtalsvillkor som gäller för anställning, bland annat tillåtna anställningsformer, konvertering till tillsvidareanställning vid tidsbegränsade anställningar, ersättningsvillkor och vilken information som ska lämnas vid anställning.
Vid anställning av VD eller motsvarande funktion gäller i normalfallet inte lagen om anställningsskydd (LAS) eller kollektivavtal. Ni som arbetsgivare behöver då reglera villkor och förmåner i ett mer utförligt anställningsavtal.
Anlita bara uppdragstagare när det är juridiskt möjligt
Inom scenkonsten är det vanligt att engagera arbetskraft genom att anlita egenföretagare/uppdragstagare. Ofta är det en lösning som både den som anlitar och anlitas tycker är bra.
Men det är viktigt att känna till att lag och rättspraxis begränsar möjligheten att anlita uppdragstagare istället för arbetstagare. Det är inte heller möjligt att genom avtal komma förbi begränsninge
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384