Sjukfrånvaro och arbetsanpassning
När en anställd blir sjuk vilar ett ansvar på dig som arbetsgivare att betala ut sjuklön och underlätta återgång till arbetet genom arbetsanpassning.
När en anställd anmäler sig sjuk ska du som arbetsgivare betala ut sjuklön enligt sjuklönelagen och regler i kollektivavtalen. Vid kortare anställningar finns en kvalifikationsregel för att få rätt till sjuklön.
Den anställde behöver sjukanmäla sig
Den anställde ska sjukanmäla sig så fort som möjligt efter insjuknandet. I anslutning till sjukanmälan är det lämpligt att du som arbetsgivare tar kontakt med den anställde. Syftet med kontakten är att underlätta en snabb återgång i arbete. Om orsaken till sjukfrånvaro inte gör det olämpligt bör du som arbetsgivare fortsätta hålla kontakt och undersöka möjlighet till arbetsanpassning eller tillfälligt ändrade arbetsuppgifter.
För en lyckad återgång till arbetet efter en sjukskrivning är det en fördel om du som arbetsgivare arbetar systematiskt och steg för steg med arbetsanpassning.
Om personen är sjukskriven längre än 14 dagar ska arbetsgivaren anmäla det till Försäkringskassan.
Undersök arbetsförmågan
Kom ihåg att rätt till sjuklön förutsätter att arbetsförmågan är nedsatt. Det är du som arbetsgivare som gör den bedömningen där läkarintyg kan vara till hjälp för en sådan bedömning.
Arbeta med arbetsanpassning
Trots att du som arbetsgivare bedriver ett aktivt hälsofrämjande arbete kan all ohälsa tyvärr inte undvikas och när en sjukskrivning blir aktuell vilar ett stort ansvar på dig arbetsgivare när det gäller undersökning om möjlighet till arbetsanpassning. Som arbetsgivare finns en skyldighet att ha rutiner för arbe
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384