Arbetsmiljö
Arbetsmiljö är det som påverkar hur vi har det på jobbet. Det handlar om den hur den fysiska arbetsplatsen ser ut, men också hur arbetet är organiserat.
Alla anställda ska kunna känna sig trygga och säkra på arbetet och därmed ha en god arbetsmiljö. Det gäller oavsett arbetsplatsens storlek, den anställdes anställningsform eller vilken verksamhet som bedrivs.
Som arbetsgivare har du ett ansvar att förebygga ohälsa och olycksfall och skapa en god arbetsmiljö. Ansvaret är lika för alla arbetsgivaren men åtgärderna kan skilja sig år beroende på verksamheternas art och riskbild.
Syftet är att förebygga
Idén med arbetsmiljöarbetet enligt arbetsmiljölagen är att förebygga ohälsa och olycksfall. Därför handlar mycket av lagstiftningen om att arbeta systematiskt och tillsammans med arbetstagarna. Arbetsmiljöarbete är en ständigt pågående utvecklingsprocess som kombinerar flera aspekter på arbetsplatsen - fysiska, organisatoriska och sociala.
Fler än arbetstagare omfattas
I första hand är det anställda som omfattas av arbetsgivarens arbetsmiljöansvar, men även praktikanter, deltagare i arbetsmarknadspolitiskt program omfattas av arbetsmiljölagen.
I flera av Arbetsmiljöverkets föreskrifter likställs den som hyr in arbetskraft med arbetsgivare, till exempel i föreskriften om systematiskt arbetsmiljöarbete. Det innebär att ni har arbetsmiljöansvar även för inhyrda arbetstagarna.
Personer som du anlitar på uppdrag genom avtal med enskild firma omfattas däremot inte av arbetsgivarens arbetsmiljöansvar. Undantag kan finnas i vissa kollektivavtal.
Arbetsmiljöansvar vid samproduktioner
När flera arbetsgivare samtidigt verkar på en arbetsplats har
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384