Ledighet
En anställd kan med stöd av lag eller kollektivavtal ha rätt att vara ledig från sin anställning. Utöver semester kan det till exempel vara föräldraledighet eller studieledighet.
Det finns flera orsaker till att en anställd behöver eller önskar vara ledig från sitt arbete. När det gäller semester handlar det om möjlighet till vila och återhämtning. I andra fall kan det handla om exempelvis ledighet för studier eller vård av närstående.
Vid viss ledighet har en anställd rätt att vara ledig med lön, som exempelvis permission eller för en fackligt förtroendevald som behöver tid för att kunna utföra sitt uppdrag, medan det i andra fall handlar om att vara tjänstledig utan lön.
Rätten till ledighet regleras genom en rad olika lagar men i vissa fall även genom våra kollektivavtal. I de fallen en anställd inte har rätt till ledighet genom lag eller kollektivavtal kan du som arbetsgivaren ändå bevilja ledighet om det fungerar för verksamheten.
Genom de olika sidorna här till vänster hittar du fördjupad information om de olika situationerna en anställd kan eller har rätt att vara ledig.
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384