Misskötsamhet
När du som arbetsgivare upptäcker att en av dina medarbetare inte uppfyller kraven eller sköter sina arbetsuppgifter kallas det för misskötsamhet. För dig som arbetsgivare är det viktigt att agera tidigt och konsekvent när du upptäcker misskötsamhet.
Det första steget vid upptäckt av misskötsamhet är att undersöka om det finns någon bakomliggande orsak till att medarbetaren har svårt att sköta sitt arbete. Därefter ska du i ett tidigt skedde informera medarbetaren om de regler som gäller på arbetsplatsen och i anställningen.
Det är viktigt att vara tydlig och konstruktiv. Minimera möjligheten till missförstånd i den information du framför. Kommunicera framåtsyftande, att du har noterat misskötsamheten och framåt förväntar dig att detta inte återupprepas.
Samtal som sker med den anställde bör bekräftas skriftligt, genom att exempelvis skicka ett sammanfattande mejl med vilken information som getts och vad förväntningarna framåt är. Om den anställde inte korrigerar sin misskötsamhet bör du markera ännu tydligare och till sist även skriftligt.
Medvetengör medarbetaren skriftligt
Om en medarbetare upprepar sin misskötsamhet ska du markera ännu tydligare att beteendet inte är acceptabelt. Vid upprepad misskötsamhet ska medarbetare skriftligt, genom en så kallad erinran, bli uppmärksammad om att fortsatt misskötsamhet kan leda till att anställningen upphör. En erinran är inte en bestraffning utan syftar till att ytterligare medvetandegöra medarbetaren om allvaret och att upprepad misskötsamhet påverkar anställningen.
Syftet med att göra medarbetaren medveten är att få till en väl fungerande anställning och därmed undvika uppsägning genom att:
- medarbetaren ska förstå att hen inte fullgör sina skyldigheter enligt sitt an
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384