Rutiner
Arbetsgivaren ska se till att det finns rutiner bl a för att ta emot information om behov av arbetsanpassning. Rutinerna ska vara skriftliga om arbetsgivaren har minst tio anställda.
Enligt Arbetsmiljöverkets föreskrifter om arbetsanpassning ska arbetsgivaren se till att det finns rutiner för att ta emot information om behov av arbetsanpassning. Av rutinerna ska det framgå
1. vem som tar emot informationen,
2. vad som händer med informationen, och
3. vad mottagaren ska göra.
Eftersom det är viktigt att arbeta strukturerat med arbetsanpassning och rehabilitering är det därutöver en fördel att ha rutiner för hur arbetsgivaren ska agera – vem gör vad, när och hur – när en medarbetare behöver arbetsanpassning. Rutinerna ska vara skriftliga.
När en medarbetare blir sjukskriven ska det vara tydligt vilka åtgärder som ska vidtas och vem i organisationen som ska göra vad. I större verksamheter är det ofta den chef som har personalansvaret som ansvarar för de första insatserna men på ett mindre företag kan det vara VDn personligen. Det ska även stå klart vem som sköter kontakten med Försäkringskassan.
Det är viktigt att skriftligt dokumentera anpassningsarbetet i ett enskilt ärende. Hur detta ska göras bör också framgå av rutinen, som till exempel kan innehålla mallar och checklistor.
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384