Rollerna
Arbetsgivaren
Arbetsgivarens ansvar i arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering handlar om sådant som arbetsgivaren råder över. Det är i arbetsgivarens verksamhet, de arbetsuppgifter och förhållanden som finns där som arbetsgivaren har att arbeta med. Det arbetsgivaren arbetar med kallas arbetslivsinriktad rehabilitering.
Arbetsgivaren ska se till att det finns en lämplig arbetsanpassnings- och rehabiliteringsverksamhet. Arbetsgivaren ska arbeta förebyggande med systematiskt arbetsmiljöarbete och anpassnings- och stödåtgärder generellt på arbetsplatsen samt individuellt för en enskild individ som behöver det. Arbetsgivaren ska även genomföra de anpassnings- och stödåtgärder som behövs för en effektiv rehabilitering när en medarbetare drabbas av nedsatt arbetsförmåga. Efter samråd med medarbetaren ska arbetsgivaren vidare lämna de upplysningar till Försäkringskassan som behövs för att behovet av anpassning och rehabilitering snabbt ska kunna klarläggas.
Sammanfattningsvis innebär arbetsgivarens ansvar bland annat att:
- Arbeta förebyggande generellt i verksamheten och individuellt för en enskild individ.
- Löpande hålla kontakt med en medarbetare under sjukfrånvaro.
- Anpassa arbetssituationen så långt det är möjligt så att medarbetare kan arbeta, till exempel genom att anpassa arbetsuppgifter, arbetstid eller arbetsplats.
- Undersöka om det finns något annat lämpligt arbete i verksamheten som en medarbetare med nedsatt arbetsförmåga kan utföra.
- Upprätta och uppdater
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384