Olovlig frånvaro
När en medarbetare utan giltiga skäl inte kommer till arbetet är det en allvarlig misskötsamhet och kan leda till att anställningen upphör.
Frånvaro från arbetet som saknar giltiga skäl benämns som olovlig frånvaro. Ett första och viktigt steg för dig som arbetsgivare är att undersöka vad orsaken till frånvaron är. Tyder frånvaron på nonchalans och inte är av obetydlig tid kan frånvaron leda till att anställningen upphör.
Om en anställd vid upprepade tillfällen kommer sent eller ibland inte kommer till arbetet är det att beteckna som misskötsamhet och kan i förlängningen vara sakliga skäl för uppsägning eller avsked. Omständigheterna runt omkring olovlig frånvaro har stor betydelse för hur det enskilda fallet ska bedömas. Ta kontakt med Svensk Scenkonst och rådgör i ditt specifika fall.
Försök få kontakt och dokumentera
Som precis vid annan misskötsamhet är det viktigt att du som arbetsgivare agerar direkt när frånvaron inträffar. Försök att få kontakt med den anställde genom telefon, mejl, anhöriga och i yttersta fall söka upp den anställde på deras senast kända adress. Dokumentera alla kontaktförsök och upprepa till dess att du kan anses ha tömt ut alla möjligheter att få kontakt.
Anställningen upphör vid längre olovlig frånvaro
Om du trots upprepade försök inte får kontakt med den anställde, inom sju dagar, behöver du som arbetsgivare ta kontakt via brev. Brevet skickas till den anställdes senast kända adress. Brevet ska skickas både rekommenderat och via vanlig postgång, detta för bevissynpunkt och det senare för att brevet ska komma till medarbetaren så snabbt som möjligt.
Brevet ska innehålla följand
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384