Riktlinjer och rutiner för trakasserier
I Diskrimineringslagens regler om aktiva åtgärder framgår att alla arbetsgivare ska ha riktlinjer och rutiner i verksamheten för att förhindra trakasserier, sexuella trakasserier och repressalier.
Syftet med riktlinjerna är att förebygga och förhindra trakasserier som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna, sexuella trakasserier och repressalier på arbetsplatsen. Riktlinjerna kan vara separata eller finnas tillsammans med riktlinjer om kränkande särbehandling. Det kan även ingå arbetsmiljöpolicyn, som ska finnas på arbetsplatsen.
Av riktlinjerna ska det tydligt framgå att varken trakasserier som har samband med någon av diskrimineringsgrunderna, sexuella trakasserier, eller repressalier accepteras på arbetsplatsen.
Rutiner för att hantera uppkomna situationer
Rutinerna ska ge en praktisk vägledning till både arbetsgivare och arbetstagare. Det ska framgå tydligt av rutinerna vad arbetsgivaren måste göra när arbetsgivaren får kännedom om att det eventuellt förekommer trakasserier, sexuella trakasserier eller repressalier på arbetsplatsen.
Det inget krav på exakt innehåll men följande bör ingå:
- Hur arbetsgivaren ska agera om trakasserier påstås ha inträffat på arbetsplatsen
- Vem hos arbetsgivaren som ska ta emot information om händelse eller förekomsten och vad denne ska göra
- Vem den som upplever sig utsatt kan vända sig till för att få hjälp
Den som upplever sig utsatt bör i normalfallet vända sig till sin närmaste chef, eller om det inte är lämpligt, till högre chef eller HR. Rutinerna ska gälla anställda såväl som inhyrd arbetskraft som praktikanter.
Som arbetsgivare ska du följa upp och utvärdera arbetsplatsens riktlinjer och rutiner,
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384