Frågor och svar om de nya reglerna för publikrestriktioner

Frågor och svar om de nya reglerna för publikrestriktioner

Sidan är under uppdatering.


Vilka regler gäller för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar inomhus?

Till och med den 8 februari:

  • Vid alla allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 20 personer tillåts endast sittande gäster. Dessa ska delas upp i sällskap om max 8 personer med minst en meter mellan varje sällskap.
  • För allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med 50-500 deltagare krävs både vaccinationsbevis och att publiken delas in i sällskap om max 8 personer och att det är minst en meter mellan respektive sällskap

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats

Den 9 februari hävs samtliga föreskrifter under Lagen om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 och Tillfälliga lagen om smittskyddsåtgärder på serveringsställen. De innefattar bland annat att deltagarbegränsningar, krav på avstånd mellan sällskap, vaccinationsbevis samt att serveringsställen ska stänga kl. 23 inte längre gäller efter den 9 februari.

Läs mer på Folkhälsomyndighetens webbplats.

Vilka regler gäller för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar utomhus?

För närvarande gäller inga särskilda smittskyddsrestriktioner för arrangemang utomhus.

Vilket avstånd ska det vara mellan sittplatser?

Följande gäller till och med den 8 februari 2022

För arrangemang med upp till 20 deltagare gäller inga särskilda regler om sittplatser eller avstånd.

För arrangemang med 20-50 deltagare gäller följande:

  • Deltagarna ska ha en anvisad sittplats.
  • Sällskap ska kunna hålla ett avstånd om minst 1 meter i sidled samt framåt och bakåt från andra sällskap.
  • Antalet deltagare i ett och samma sällskap får vara högst 8 personer. Om ett sällskap uppgår till fler än 8 deltagare ska den som anordnar sammankomsten eller tillställningen dela upp sällskapet.

För arrangemang med fler än 50 deltagare gäller reglerna om avstånd ovan samt att du som arrangör ska kräva vaccinationsbevis av besökarna.

Måste numrerade sittplatser användas?

Till och med den 8 februari 2022 ska alla deltagare ha en anvisad sittplats vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med över 20 deltagare, oavsett vilka övriga restriktioner som gäller för arrangemanget. Du som arrangör kan anvisa publiken genom platsnumrering eller att personal anvisar deltagaren en plats vid ankomst. Det viktiga är att tillse att det går att hålla ett avstånd om minst en meter mellan sittande sällskap. Sittplatsen måste inte nödvändigtvis vara en stol, utan det kan vara en anvisad och markerad sittplats på marken, exempelvis en ring.

I vilka länder utanför EU gäller vaccinationsbevis?

I Listan på e-hälsomyndighetens webbplats hittar du vilka länder där covidbevis gäller. Till E-hälsomyndighetens webbplats. 

Kan ideella arrangörer få tillgång till DIGG:s app?

Ja.

Kan Svensk Scenkonst hjälpa medlemmarna genom att undersöka vilka andra appar än DIGG:s lösning som är godkända?

Svensk Scenkonst har inte resurser att skanna av hela marknaden men har undersökt möjligheterna att använda Freja eID som alternativ där DIGG:s app inte kan skanna vissa vaccinationsbevis från andra länder. Läs mer om att skanna vaccinationsbevis här

Är det nödvändigt att scanna med app, eller räcker det att titta på beviset?

Arrangören har ansvar för att verifiera vaccinationsbevisets äkthet, vilket innebär att ni måste scanna med en app. Det räcker inte att titta på beviset.

Vaccinationsbevisen hade bara 90 dagars giltighetstid i början. Får vi rött svar från appen om giltighetstiden har gått ut?

Ja, då markeras beviset som ogiltigt i DIGG:s app.

 

Vilka rättsliga påföljder kan bli aktuella för arrangörer som inte kontrollerar vaccinationsbevis hos sin publik?

Samma påföljder som under restriktionerna innan den 29 september. Mer information finns covid-19-lagen och begränsningsförordningen.

Regeringen har gett besked om att alla över 18 ska erbjudas en tredje spruta. Hur påverkas verifieringen då? Den sprutan ska tas ett halvår efter den andra. Kommer verifieringen kräva tre sprutor så småningom?

Det som gäller är två sprutor (eller en med Jansens vaccin). Men vi kommer att uppdatera vår information så snart vi får ny information om det från myndigheterna.

Ska lärare som går med sin klass på en skolföreställning visa upp vaccinpass?

Nej. Skolföreställningar räknas inte som allmän sammankomst eller offentlig tillställning och omfattas därför inte av vaccinationsbevis. Därmed behöver varken lärare eller elever över 18 år uppvisa vaccinationsbevis. Detta förutsätter dock att föreställningen enbart riktar sig till en skolklass och inte samtidigt är öppen för allmänheten.

Behöver internationella kompanier som ska stå på scen ha vaccinationsbevis? Hur fungerar det om de kommer utanför EU?

Nej, kravet på vaccinationsbevis gäller inte personal. Där gäller i stället de aktuella inresereglerna för arbetsresor. Se Polisens webbplats för mer information.

 

Vi kontrollerar ID på de som har vaccinationsbevis. Är det vårt ansvar att kräva legitimation från all publik som vi misstänker är över 18 år och inte har ett vaccinationsbevis? Eller är det publikens ansvar?

Ja, det är arrangörens ansvar att säkerställa att personer över 18 år har vaccinationsbevis. Därmed behöver besökare också kunna visa om de är under 18 år.

Innebär de nya restriktionerna att vi kan eller ska neka personer som har vaccinbevis men inte legitimation.

Innebär de nya restriktionerna att vi kan eller ska neka personer som har vaccinbevis men inte legitimation.Ja.

Vad gäller när barn besöker en föreställning?

Enbart personer som är 18 år och äldre ska kunna uppvisa vaccinationsbevis vid allmänna sammankomster och offentliga tillställningar. Således behöver inte barn som besöker en publik föreställning visa upp vaccinationsbevis. Däremot räknas de som deltagare precis som vuxna och ingår i den totala räkningen av antalet deltagare. Vid föreställningar med fler än 500 deltagare ska alltså även barn delas upp i mindre sällskap om de är fler än 8, med minst en meter mellan varje sällskap.

Observera att skolklasser, inklusive lärare, som besöker teatern under skoltid inte behöver ha vaccinationsbevis eftersom skolföreställningar inte räknas som allmän sammankomst eller offentlig tillställning. 

Är det enbart publiken som behöver visa vaccinationsbevis? Eller även personal?

Personal, exempelvis publikvärdar, behöver inte kontrolleras. Det är vanliga arbetsrättsliga regler som gäller. Som personal räknas både anställd och ideell personal. Personalen som går dit som kund behöver däremot visa vaccinationsbevis precis som alla andra besökare.

Men om personal, exempelvis en publikvärd som är i tjänst, sätter sig i salongen för att se föreställningen - då måste väl vaccinationsbevis skannas?

Nej, personalen behöver inte uppvisa vaccinationsbevis. Ni hanterar frågan inom ramen för ert vanliga systematiska arbetsmiljöarbete.

Finns det några riktlinjer gällande återbetalning till ovaccinerade som köpt biljetter innan de nya reglerna beslutades?

Nej, som arrangör ansvarar ni själva för att ta beslut om eventuell återlösen av biljetter utifrån era köpvillkor. Svensk Scenkonst konstaterar att reglerna för återlösen och byten ser olika ut hos olika arrangörer.

Får man som arrangör välja på vilken plats man vill scanna passen? Vi har en foajé med bar och restaurang som är öppen för allmänheten och planerar därför att scanna publikens vaccinationsbevis vid ingången till salongen.

Det vet vi när föreskrifterna är klara. Men troligtvis innan inträde i salongen

Hur ska en tillsynsmyndighet veta om man scannat eller bara tittat om data ej sparas?

Det är länsstyrelserna som är tillsynsmyndighet och vad vi vet hittills kommer tillsynen ske i form av stickprovskontroller på plats.

 

Vilken rättslig grund har arrangören för att behandla frågan om vaccinationsbevis?

Kort sammanfattning:
Om man väljer att använda sig av digital verifiering av vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd (notera att det finns alternativ) kan behandlingen anses ske med stöd av rättsliga grunden allmänt intresse (artikel 6.1 e) dataskyddsförordningen) samt med tillämpning av undantaget i artikel 9.2 g) dataskyddsförordningen som möjliggörs genom de skrivningar som ingår i 3 kap. 2 c § Förordning (2021:8) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19. Viktigt att notera är att inga uppgifter får lagras av arrangören och en proportionalitetsbedömning ska alltid göras av arrangören tillsammans med en riskbedömning och införande av lämpliga säkerhetsåtgärder för behandlingen.


Vi uppfattar att frågan främst handlar om vilken rättslig grund som kan tillämpas enligt dataskyddsförordningen (GDPR) för arrangör som väljer att kräva uppvisande av vaccinationsbevis. Viktigt att notera är att det inte är ett absolut rättsligt krav i sig att behandla uppgift om vaccinationsbevis vid arrangemang inomhus med fler än 100 deltagare, utan det är ett av två alternativ. Enligt Folkhälsomyndighetens föreskrifter och allmänna råd om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19 ska arrangörer av sådana arrangemang antingen ha en rutin för att kontrollera vaccinationsbevis eller använda sig av andra smittskyddsåtgärder såsom anvisad sittplats, uppdelning i sällskap om åtta personer etcetera. I de fall vaccinationsbevis används som smittskyddsåtgärd ska rutinen för kontrollen skriftligt dokumenteras och följas upp.


En arrangör som vill använda sig av vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd och önskar genomföra sådan kontroll digitalt, såsom med hjälp av verktyget ”Vaccinationsbevis verifiering” från Myndigheten för digital förvaltning (DIGG), måste säkerställa att den behandling av personuppgifter som kontrollen av vaccinbevisen innebär följer dataskyddsförordningen. Det kan nämnas att dataskyddsförordningen sannolikt inte anses tillämplig för en arrangör som väljer att genomföra kontrollen helt genom manuell behandling såsom genom en rutin där vaccinationsbevis och identitetshandling kontrolleras på plats i entrén av biljettkontrollant eller liknande utan någon form av digitalt verktyg för kontrollen.

Med hänsyn till de bakomliggande syftena med användningen av vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd är det enligt vår mening möjligt att motivera att den personuppgiftsbehandling som krävs för verifiering av vaccinationsbevisen kan anses utgöra uppgift av allmänt intresse (artikel 6.1 e) dataskyddsförordningen). Detta stöds även av IMYs utlåtande i sitt Yttrande över Promemorian Vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd. Eftersom verifieringen av vaccinationsbevis innebär att känsliga personuppgifter behandlas (uppgifter om hälsa) krävs dock att det även finns ytterligare lagstöd för det eftersom behandling av uppgifter om hälsa som huvudregel är otillåtet (jfr. artikel 9.1 dataskyddsförordningen). Enligt artikel 9.2 g dataskyddsförordningen och Dataskyddslagen 3 kap. 4 § får känsliga personuppgifter behandlas av privata aktörer om det är nödvändigt med hänsyn till ett viktigt allmänt intresse och det finns stöd för sådan behandling i nationell rätt såsom föreskrifter meddelade av Regeringen.
Sådant nödvändigt stöd i nationell rätt får anses finnas genom de skrivningar som ingår i Förordning (2021:8) om särskilda begränsningar för att förhindra spridning av sjukdomen covid-19. Av 3 kap. 2 c § följer att anordnaren av ett evenemang som använder sig av vaccinationsbevis får behandla de uppgifter som behövs för verifiering av ett vaccinationsbevis men inga personuppgifter får lagras.

Sammanfattningsvis är vår uppfattning att den rättsliga grund som Svensk Scenkonsts medlemmar kan tillämpa för att kontrollera vaccinationsbevisen digitalt är uppgift av allmänt intresse artikel 6.1 e) dataskyddsförordningen vilket har stöd i Begränsningsförordningen 2021:8 både vad gäller att behandlingen i sig kan anses utgöra uppgift av allmänt intresse samt att behandlingen tillåts omfatta samtliga de uppgifter som behövs för utförandet av uppgiften (verifieringen) vilket möjliggör tillämpning av undantaget enligt artikel 9.2 g) dataskyddsförordningen.

Är det korrekt att en arrangör kan stödja sig på grunden rättslig förpliktelse vid digital kontroll av vaccinationsbevis?

Nej, det anser vi inte är en möjlig laglig grund enligt dataskyddslagstiftningen. Digital kontroll av vaccinationsbevis är i sig ingen rättslig förpliktelse att utföra och är inte heller en godtagbar grund att tillämpa för att behandla känsliga personuppgifter. Behandlingen kan utföras med stöd av annan legal grund och rättsligt stöd, se vårt svar under frågan ovan (Vilken rättslig grund har arrangören för att behandla frågan om vaccinationsbevis?)

Bör det föras in i arrangörens personuppgiftspolicy att arrangören kontrollerar vaccinationsbevis och vilka uppgifter som lagras?

Ja, för det fall en arrangör väljer att använda sig av digitala verktyg för att kontrollera vaccinationsbevisen ska det tillhandahållas information om detta på lämpligt sätt (såsom genom tillägg i arrangörens information om personuppgiftsbehandling) gentemot de personer vars personuppgifter behandlas. Lämpligt är även att tillhandahålla tydlig information i arrangörens interna personuppgiftspolicy för anställda som beskriver de rutiner som ska följas för personuppgiftsbehandlingen i samband med vaccinbeviskontrollen och upprätta en FAQ för anställda där arrangörens svar på vanliga frågor från besökare besvaras.

Stämmer det att det som huvudregel är otillåtet att behandla känsliga personuppgifter?

Ja, det stämmer att det som huvudregel är otillåtet att behandla känsliga personuppgifter (enligt artikel 9.1 dataskyddsförordningen). Det är alltså sannolikt så att den text som nämns i frågan rör sig om en felskrivning från DIGG:s sida.

Kan kontroll av vaccinationsbevis vid inträde till evenemang utgöra diskriminering enligt diskrimineringslagen?

Sedan vaccinationsbevis började diskuteras som metod för att tillgodose säkerheten vid offentliga tillställningar och allmänna sammankomster har det höjts röster om att detta inte skulle vara förenligt med rådande diskrimineringslagstiftning. En överskådlig sammanfattning av hur Diskrimineringsombudsmannen (DO) själv ser på frågan finns i DO:s Yttrande över promemorian Vaccinationsbevis som smittskyddsåtgärd (S2021/06359). DO uttrycker där att personer som valt att inte vaccinera sig visserligen missgynnas av förslaget men att det med tanke på vilka intressen som tillgodoses (att begränsa smittspridningen och värna om liv och hälsa) ändå får anses vara en godtagbar metod under en viss tid.

Utöver de som valt att inte vaccinera sig finns det (enligt förordning 2021:8 3 kap. 2a 2 st.) två grupper som inte behöver visa upp vaccinationsbevis för inträde vid evenemang – personer under 18 år och personer som av medicinska skäl inte har vaccinerat sig. Vi bedömer det som viktigt ur diskrimineringssynpunkt att dessa gruppers intressen tillgodoses genom att arrangören tar fram rutiner för detta. Det kan röra sig om att kontrollera legitimation för personer under 18 år och att få
se läkarintyg från personer som av medicinska skäl inte har vaccinerat sig. Vid kontroll av läkarintyg är det viktigt att arrangören endast inspekterar läkarintyget utan att ta in, skriva ner eller på annat sätt lagra de uppgifter som visas.

DO noterar i sin kommentar att det skulle kunna utredas om regleringen av användning av vaccinationsbevis kan bli mer proportionerlig – man bör enligt DO exempelvis se över om kravet på proportionalitet är uppfyllt i förhållande till den eventuella besökare som med EU:s covidbevis kan styrka genomgången sjukdom alternativt kan uppvisa ett aktuellt negativt provsvar istället för det vaccinationsbevis som nu krävs.

Samlad bedömning

Vår samlade bedömning av frågan, särskilt mot bakgrund av DO:s utlåtande, att det får anses osannolikt att en arrangör som agerar helt i linje med de regelverk som gäller (såsom Begränsningsförordningen och FHM:s föreskrifter) skulle råka ut för sanktioner enligt diskrimineringslagen. Med tanke på den uppmärksamhet som frågan om vaccinationspass fått är det inte otänkbart att personer ur allmänheten kommer försöka vidta rättsliga åtgärder mot aktörer som använder sig av kontroll av vaccinationsbevis. Närmast till hands ligger då att vända sig till DO. Att en anmälan från en person utan vaccinbevis skulle kunna leda till någon faktisk sanktion i praktiken har vi dock svårt att se, särskilt med tanke på hur DO själv uttalar sig i frågan. Arrangörer som trots detta känner oro eller får ohanterliga utmaningar med att hantera besökare som opponerar sig mot vaccinbevis kan se över möjligheten att använda de alternativa smittskyddsåtgärder till vaccinbevis som erbjuds.

Vilket avstånd ska det vara mellan sittplatser? (1)

Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 20 deltagare inomhus ska enbart ha sittande publik, oavsett om vaccinationsbevis används eller inte. Utan vaccinationsbevis begränsas sällskapens storlek till max 8 personer och 1 meters avstånd mellan sällskap. Här finns ett undantag för religiösa sammankomster.

Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med fler än 500 deltagare inomhus kräver vaccinationsbevis och en begränsad storlek på sällskap till max 8 personer samt 1 meters avstånd mellan sällskap. Allmänna sammankomster och offentliga tillställningar med 500 deltagare eller fler kan alltså inte anordnas utan vaccinationsbevis.

Måste serveringen i anslutning till konserterna ha anvisade sittplatser vid exempel pausservering i foajén?

Ja enligt Folkhälsmyndighetens föreskrifter gäller krav på max åtta personer per sällskap, minst 1 meter mellan sällskapen och bara sittande gäster. Serveringen ska också stänga senast kl 23.

Finns det några särskilda regler för hur publiken ska hanteras i foajéer och vid insläpp? Tänker på trängsel i pauser och vid insläpp.

Det finns inga särskilda föreskrifter som reglerar foajéer och hantering av publik vid insläpp. Men generellt gäller att alla verksamheter ska säkerställa att de vidtar lämpliga åtgärder för att undvika smittspridning av covid-19.

Generella åtgärder mot smittspridning är till exempel:

  • informera om att det är viktigt att stanna hemma vid sjukdom,
  • planera verksamheter utifrån lokalernas och deltagarnas förutsättningar, till exempel genom att separera ingång och utgång eller slussa in publik i olika etapper, 
  • upprätthålla möjligheterna till god handhygien till exempel genom att se till att det finns goda möjligheter till handtvätt med tillgång till tvål och pappershanddukar.

 

Vad gäller för soppteater?

Vår tolkning är att reglerna för allmänna sammankomster och offentliga tillställningar bör gälla och inte de särskilda reglerna för serveringsställen. Utanför teatern bör dock reglerna för serveringsställen gälla.

Betyder maxantalet om 8 personer/sällskap att man kan samla flera sällskap i kluster om 8?

Nej, varje sällskap som gästar en föreställning ska placeras med avstånd till andra. Om ett enskilt sällskap däremot består av fler än 8 personer måste sällskapet delas upp i flera mindre. Ett sällskap i en publik får aldrig överstiga 8 personer, även om de i sällskapet anländer tillsammans.

Hur vet man vad som menas med en privat sammankomst? Om vi hyr ut lokaler till en repeterande orkester - omfattas vi då av begränsningarna för uthyrning till privata sammankomster?

Enligt länsstyrelsen är en en privat sammankomst är sammankomster var huvudsyfte är det sociala umgänget. Det kan bland annat handla om fester med anledning av högtider som till exempel studentfester, födelsedagskalas, bröllopsfester, dop- och begravningsfikor. Även middagar är exempel på privata sammankomster. Däremot räknas inte ceremonier som privata sammankomster, som till exempel dop-, vigsel- och begravningsceremonier.

Exempelvis en repeterande orkester eller en bolagsstämma klassas därmed inte som en privat sammankomst. Den typen av uthyrning anses ske till en professionell verksamhet.

Rådgör gärna med länsstyrelsen i ditt län om du är osäker.