Program 26 och 27 april
Program för Svensk Scenkonsts branschdagar 26 och 27 april.
Östgötateatern
Teatertorget 1
Ingång i huvudentrén
Program 26 april
10.00 - 13.00 Registrering
11.00 - 13.00 Lunch på restaurang Hugo mittöver gatan från Östgötateatern
13.00 Välkommen
13.05 Stämma
14.00 Anförande av Mikael Brännvall, VD Svensk Scenkonst
14.15 Arbetsmarknaden just nu
Under eftermiddagen belyser vi några betydande förändringar som påverkar medlemmarna.
Medverkande: Maria Grundtman, förhandlingschef, Svensk Scenkonst, Sabina Bajraktarevic, förhandlare, SKR, Helene Bergstedt, vd, Trygghetsrådet TRS.
15.00 Kaffe
15.35 Utblick Europa
Vi gör en utblick i Europa om scenkonsten efter pandemin och hur EU-lagstiftningen berör scenkonsten i Sverige.
Medverkande: Anita Debaere, director, Pearle, (Performing Arts Employers Association League Europe)
16.00 Scenkonsten efter pandemin
Vi samtalar om återstarten och ser framåt.
Christina Björklund, VD, Göteborgsoperan, Niklas Hjulström, teaterchef, Västmanlands Teater.
16.20 Svensk Scenkonst samlar hela scenkonsten
Sedan årsskiftet tecknar Svensk Scenkonst kollektivavtal även för den fria professionella scenkonsten och vi har fått många nya medlemmar. Vilka möjligheter ger det?
Medverkande: Mikael Brännvall, VD, Svensk Scenkonst, Rolf S. Nielsen, vice ordförande Teatercentrum, Amy Fee, verksamhetsledare, Danscentrum Sverige och Robin Nordahl Saleh, förhandlare, Svensk Scenkonst.
ca 16.45 Slut för dagen
19.30 Middag med underhållning i Värmekyrkan
Program 27 april
09.00 Välkommen
Medverkande: Lars Hagman, ordförande i Scenkonst Öst, Pia Kronqvist VD för Scenkonst Öst, Birgitta Svendén, ordförande för Svensk Scenkonst och Mikael Brännvall, VD för Svensk Scenkonst.
09.10 Bör kulturen vara en del av totalförsvaret?
Vid invasionen av Ukraina spreds ett filmklipp med en musiker i ett skyddsrum som spelar den populära ukrainska sången Ridna Maty Moya skriven av Platon Maioboroda. Tankesmedjan Unga Tankar om Musik tog initiativet och ställde frågan till Sveriges symfoniorkestrar om de ville spela in sången som en manifestation mot kriget. Uppslutningen blev stor och filmen med de många orkestrarnas framförande spreds brett. Det visar på hur människor kan hämta kraft och samlas kring exempelvis musik i händelser av kris och krig.
Men kriget i Ukraina visar också hur kulturen kan bli en måltavla. De ryska trupperna stjäl museiföremål och bombar teaterbyggnader. Angriparen vill radera det invaderade landets egna kulturella uttryck. Hur kan scenkonsten bidra till att skapa ett robust samhälle som kan stå emot angrepp i händelse av krig eller kris? Och vad betyder det för ett land att ha gemensamma kulturella uttryck?
Medverkande: Camilla Asp, överdirektör, Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, Lawen Redar (S), kulturpolitisk talesperson, Tobias Theorell, konstnärlig chef för Folkoperan, Emma Ahlström Köster (M), ledamot kulturutskottet, Kajsa Ravin, generaldirektör, Kulturrådet, Pia Kronqvist, VD, Scenkonst Öst.
10.00 Vad vill regeringen med kulturpolitiken?
Sedan lång tid har har den nationella kulturpolitiken haft målet att "kulturen ska vara en dynamisk, utmanande och obunden kraft med yttrandefriheten som grund, att alla ska ha möjlighet att delta i kulturlivet och att kreativitet, mångfald och konstnärlig kvalitet ska prägla samhällets utveckling."
Det har rått konsensus om att kulturpolitik bland annat ska främja allas möjlighet till kulturupplevelser, bildning och till att utveckla sina skapande förmågor, främja kvalitet och konstnärlig förnyelse, främja ett levande kulturarv som bevaras, används och utvecklas och särskilt uppmärksamma barns och ungas rätt till kultur.
Men vilka kulturpolitiska frågor är prioriterade av nuvarande regering och hur vill regeringen driva sin kulturpolitik de kommande åren? Regeringens kulturpolitik presenteras av Karin Svanborg-Sjövall, statssekreterare hos kulturministern.
Därefter följer ett kommenterande samtal med företrädare från flera politiska ungdomsförbund.
Medverkande: Karin Svanborg-Sjövall (M), statssekreterare hos kulturministern, Erik Berg, LUF, Nike Örbrink, KDU, Rebecka Forsberg, Grön Ungdom och Colin Larsson Rot, SSU.
10.45 Kaffe
11.15 Kompetensförsörjningen inom scenkonsten
Efter pandemin råder det brist inom en rad yrken bakom scen. Hur ska branschen locka unga till yrken som tekniker, rekvisitör eller inspicient? Finns rätt utbildningsstruktur för yrkesrollerna backstage? Och vad behövs för att fler ska vilja satsa på ett yrkesliv bakom scen?
Panelen diskuterar vilka politiska beslut som behövs och hur branschen kan bidra till att förbättra förutsättningarna för utbildning, anställning och en karriär inom scenkonstens många arbetsområden bakom scen.
Medverkande: Mikael Flodström, VD, Scenkonst Västernorrland, Camilla Brown, förbundsdirektör, Fackförbundet Scen & Film, Bosse Andersson, producent, 2Entertain, Mikael Brännvall, VD, Svensk Scenkonst, Lennart Ågren, utbildningsansvarig för Frans Schartaus teater, event och scentekniska utbildning.
12.15 Ett Musiklyft för Sverige - stärkt utbildningskedja kan rädda det svenska musikundret
Framgångarna för svenskt musikliv vilar på att många blir musikintresserade tidigt i livet. Att barn tidigt introduceras till musiken och att de får relevanta utbildningsmöjligheter är helt avgörande för musiklivets kompetensförsörjning och därmed musikexporten och hela det svenska musikundret.
Men utbildningskedjan inom musiken har allvarliga brister. Anslagen till högre musikutbildning har urholkats i flera år. Utrymmet för musik i den kommunala kulturskolan har krympt och musikämnet får en allt mindre roll i grund- och gymnasieskolan. Sammantaget har det försvagat utbildningskedjan, försvårat rekryteringen av professionella musiker till orkestrar och minskat människors intresse att delta i kör, band eller orkestrar runt om i landet.
Nu behöver hela utbildningskedjan stärkas från kulturskolan upp till högre musikutbildningar. Hur görs det på bästa sätt?
Medverkande: Lawen Redar (S), Erik Berg, LUF, Roger Lodin, chef för Försvarsmusiken, Beryl Lunder, VD, Länsmusiken i Örebro, Gunnar Jönsson, ordförande, Symf, Susanne Rydén, VD, Musik i Syd och Helena Wessman, rektor, Kungl. Musikhögskolan, Birgitta Svendén, ordförande, Svensk Scenkonst och Henrik Marmén, konstnärlig chef, Norrköpings Symfoniorkester.
13.00 Lunch
14.15 Kulturlivets betydelse för stadsutvecklingen
På mindre orter saknas lokaler för scenkonst och i storstäderna höjs hyror så att verksamheter tvingas flytta eller lägga ned. Samtidigt behövs kultur för att skapa livskvalitet för medborgarna.
Färre lokaler för kultur, både i storstäder och på landsbygden, har redan lett till att mångfalden av scenkonst har minskat. Hur bryter vi trenden av den försämrade infrastrukturen för scenkonst i Sverige? Vad behöver politiken, scenkonsten och fastighetsbranschen göra?
Medverkande: Helena Holmberg, BID-samordnare i Göteborgs stad, Mika Romanus, direktör, Konstnärsnämnden, Fredrik Lindgren, VD, Kungliga Operan, Katrin Behdjou Arshi, Chef för stadsutveckling på Fastighetsägarna Stockholm, Erik Westin, Utredare inom samhällsutveckling, Lars Stjernkvist, styrelseledamot, Svensk Scenkonst.
15.00 Ojämlik tillgång till scenkonst för barn och unga
Barns möjligheter att få uppleva professionell scenkonst ser olika ut i landet och sämst är möjligheterna i resurssvaga kommuner och regioner. I en medlemsundersökning genomförd av Svensk Scenkonst hösten 2022 uppgav också flera branschföreträdare att de ser framtida utmaningar med att bedriva kulturell och konstnärlig verksamhet till barn och unga. De allra flesta uppgav att de möter sin unga målgrupp genom samarbeten med skolan men att elevernas möjligheter att ta del av scenkonst varierar utifrån resurser och lärarnas personliga engagemang.
Hur säkerställer vi att alla barn och unga i Sverige får uppleva scenkonst åtminstone en gång om året? Och hur kan vi arbeta för att stärka samverkan med skolan och möjligheterna för skolorna att vara mottagare av scenkonst för en ung publik?
Medverkande: Vasiliki Tsouplaki (V), kulturpolitisk talesperson, Michael Cocke, ordförande Assitej Sverige, Lovisa Pihl, verksamhetsledare på Angereds Teater, Paula McManus, konstnärlig ledare, Ung Scen Öst, Sylvia Carlsdotter, verksamhetsledare Kulturskolan, Simrishamns kommun, Anna Drake, 1:e vice ordförande, Kultur- och fritidsnämnden, Norrköpings kommun (L).
15.30 Kaffe
16.00 Scenkonst i hela landet - Kultursamverkansmodellen under utredning
Professionell teater-, dans- och musikverksamhet är ett av sju områden som omfattas av kultursamverkansmodellen. Genom modellen fördelas statliga medel via Kulturrådet och regionerna till regionala kulturverksamheter.
Sedan 2022 pågår en utredning och översyn av kultursamverkansmodellen.
Utredningen ska bland annat föreslå:
- hur roller, ansvar och samverkan inom modellen kan utvecklas och förtydligas,
- hur modellen kan bidra till ökad tillgång till kultur och till breddat deltagande i kulturverksamhet i hela landet och
- vilka statligt stödda områden som bör ingå i modellen
Regeringens särskilda utredare Mats Svegfors berättar om den pågående utredningen, med fokus på scenkonstens frågor och behov. Vilka förändringar skulle gagna scenkonsten och hur säkerställer man politisk samverkan mellan kommunal, regional och nationell nivå?
Medverkande: Mats Svegfors, särskild utredare, Amanda Lind (MP), kulturpolitisk talesperson, Alexander Christiansson (SD), kulturpolitisk talesperson, Max Granström, VD, Helsingborgs Arena och Scen, Conny Brännberg (KD), 1:e vice ordförande Regionfullmäktige för Västra Götalandsregionen.
16.45 Vi sammanfattar dagarna
Medverkande: Nils Poletti, teaterchef, Östgötateatern, Louise Andersson, kulturpolitisk expert vid Sveriges Kommuner och Regioner, Emily Tatlow, Verksamhetschef, Musik i Syd, Michael Johansson, frilansare och utredare inom kulturpolitik.
17.00 Slut
19.00 Konsert - Norrköpings symfoniorkester med efterföljande middag, värd för middagen är Norrköpings stad.
Mahlers trea med dirigent Karl-Heinz Steffens
Läs mer på Norrköpings symfoniorkesters webbplats