Frågor och svar om SOK-förhandlingen
Varför finns Scenkonstens Omställnings- och Karriärväxlingsavtal?
Inom några av de konstnärliga yrkesgrupper som verkar inom scenkonsten är det inte fysiskt möjligt att arbeta fram till 69-årsåldern. Tidigare hade dansare, sångare och musiker på scenkonstinstitutionerna en statligt bestämd lägre pensionsålder, men sedan 2015 kan de som lämnar yrket istället få stöd från en nybildad kollektivavtalsstiftelse. Målet är fortfarande att säkerställa en hög konstnärlig kvalitet inom den offentligt finansierade scenkonsten.
Varför har Svensk Scenkonst sagt upp SOK-avtalet?
Efter tio år kan man se hur avtalet fungerar och vilka ändringar som behöver göras för att det ska kunna fortleva. Omställningsverksamheten är väldigt uppskattad av dem som karriärväxlar, men avgifterna är extremt höga – hela 26 % på lönesumman för dansare och sångare. Det är långt mer än vad verksamheten kostar att driva, så det har byggts upp ett stort kapital som inte används. De pengarna skulle göra mer nytta i scenkonstverksamheterna, varav många har betydande ekonomiska utmaningar.
Vilka ändringar vill arbetsgivarna få igenom?
Den viktigaste frågan är att avgifterna måste sänkas till en nivå som motsvarar verksamhetens faktiska kostnader. Dessutom borde en del av det stora kapital som byggts upp i stiftelsen användas till omställningsstöd och regler som orsakar onödig administration ändras. Man kan också behöva göra mindre ändringar av åldersgränser och ersättningsnivåer.
Hur skulle en sänkt avgift påverka stödet till arbetstagarna?
Baserat på de beräkningar som har gjorts av PwC, på uppdrag av Svensk Scenkonst, skulle en sänkt avgift inte behöva påverka omställningsstödet så länge antalet som använder sig av SOK-stiftelsens stöd ligger kvar på nuvarande nivå. Det stora kapital som finns i stiftelsen skulle kunna täcka även ett ökat nyttjande under ett flertal år.
Vad händer med de pengar som arbetsgivarna sparar på sänkt avgift?
Då anslagen för de flesta offentligt finansierade scenkonstverksamheter inte på länge har ökat i nivå med kostnaderna skulle en lägre SOK-avgift ge en förstärkt ekonomi. Det betyder att man får mer resurser för att bedriva scenkonstverksamhet, vilket kan ge fler arbetstillfällen än annars. Då SOK-stiftelsen inte hanterar alla omställningsbehov skulle en del pengar även kunna gå till det.
Vad händer om fler personer vill söka omställningsstöd i framtiden?
Det finns ett stort kapital i stiftelsen som kan hantera variationer i antalet sökande under många år framöver. Det ligger också i stiftelsens uppdrag att anpassa kostnaderna till intäkterna, så i första hand skulle det få göras nödvändiga prioriteringar och besparingar. Om efterfrågan på omställningsstöd längre fram i tiden skulle överstiga resurserna i stiftelsen får parterna ta upp nya förhandlingar om avtalets inriktning och avgifter.
Vad händer om parterna inte kommer överens om ett ändrat SOK-avtal?
Det kapital som finns i SOK-stiftelsen idag skulle räcka för att driva den kollektiva omställningsverksamheten vidare ett stort antal år. Om parterna inte enas om ett fortsatt SOK-avtal kommer stiftelsen avvecklas när pengarna är slut. Arbetsgivarna skulle därefter själva få hantera samtliga omställningsbehov hos den konstnärliga personalen inom den egna organisationen.