
Spelar mindre roll? - En rapport om den ojämlika fördelningen av scenkonst till barn och unga i skolan.
ASSITEJ Sveriges medlemmar har länge vittnat om att barn och ungas tillgång till scenkonst i skolan är ojämlik. För att kartlägga hur verkligheten ser hur har Assitej därför sedan hösten 2021 samlat in fakta och granskat barn och ungas tillgång till scenkonst under skolgången, och resultatet av rapporten bekräftar våra medlemmars upplevelse - tillgången är mycket ojämlik.
Rapportens syfte är att bidra med förslag och lösningar för att råda bot på den ojämlika tillgången till scenkonst för barn och unga i skolan, och därigenom säkra alla barns lika rätt.
Genom granskning av nuvarande lösningar för distribution av scenkonst till landets skolelever, samt genom en enkätundersökning till samtliga regioner och kommuner har vi undersökt hur tillgången till scenkonst i skolan ser ut i relation till de uppsatta politiska målen.
Vi har också tittat på hur våra grannländer Norge och Danmark har skapat välfungerande system för såväl distribution som uppföljning. Sverige bör kunna vara lika effektivt.
Rapporten föreslår att regeringen och kulturminister Jeanette Gustafsdotter tillsätter en utredning med syfte att se över distributionen och uppföljningen av scenkonst till barn och unga i skolan, så att faktiskt alla garanteras tillgång till kulturupplevelser under sin skoltid. För att uppnå detta menar vi att det behövs införas tre viktiga politiska åtgärder på statlig nivå:
1. En nationell modell för distribution och finansiering inom scenkonstområdet där departementen för kultur och skola samverkar, så att alla barn och unga garanteras scenkonst kontinuerligt under sin skoltid.
2. Ett nationellt kompetenscenter som arbetar strukturellt och operativt med att säkerställa en fungerande infrastruktur. Kompetenscentret ska genom särskilda insatser för särskilt utsatta kommuner utjämna ojämlikheter.
3. En nationell statistisk uppföljning där måluppfyllelsen av scenkonstupplevelser för barn och unga i skolan analyseras kontinuerligt.
När ”återstart” nu är ordet på allas läppar bör vi se till att göra det demokratiskt och garantera alla barns lika rätt till kultur. För kulturens roll är oumbärlig när det kommer till att skapa kritiskt tänkande och motiverade medborgare, och inte minst för att hänföra dem.