
Ojämn tillgång till scenkonst för barn och unga (1)
Barns möjligheter att få uppleva professionell scenkonst ser olika ut i landet. Branschen ser också flera framtida utmaningar med att bedriva kulturell och konstnärlig verksamhet till barn och unga. Det visar en ny rapport från Svensk Scenkonst.
Under september månad genomförde Svensk Scenkonst en undersökning bland sina medlemmar för att ta reda på mer om hur verksamheterna arbetar med barn och unga och vilka möjligheter och hinder de ser för att genomföra sina uppdrag. I enkäten uppger 98 procent att de producerar och spelar föreställningar eller konserter som riktar sig till den unga målgruppen. Vidare svarar 63 procent att de bedriver någon form av pedagogisk verksamhet för barn och unga. De allra flesta möter sin unga målgrupp genom samarbeten med skolan.
Det är alltså tydligt att Svensk Scenkonsts medlemmar tar ett stort ansvar för att barn och unga runt om i Sverige får möta professionell och varierad scenkonst och för att hantera de frågor som en scenkonstupplevelse kan väcka hos unga människor. Många medlemmar har också ambitionen att göra mer för barn och unga. Samtidigt kämpar många av de offentligt finansierade scenkonstinstitutionerna med att balansera sina uppdrag och ekonomiska resurser. Både scenkonstinstitutioner och privata aktörer oroar sig också för den fortsatta återhämtningen efter pandemin, framtida politisk inriktning och lärarnas pressade läge. En ansträngd ekonomi inom såväl skolan som kulturen gör det ofta svårt att få till de värdefulla samarbeten som behövs mellan skolans pedagoger och scenkonstens profession. Bristen på långsiktiga regionala och kommunala politiska beslut gör också att många verksamheter har svårt att planera för i vilken omfattning skolor och andra arrangörer kommer att ha möjlighet att beställa produktioner.
För att möta dessa utmaningar och att stärka barns och ungas möjlighet att uppleva scenkonst och kultur föreslår Svensk Scenkonst därmed följande:
- Ge skolorna ett utökat uppdrag att låta barn och unga ta del av kulturupplevelser
Läroplanen borde utformas på ett sådant sätt att det blir obligatoriskt för
skolan att låta eleverna ta del av föreställningar och konserter. - Utvärdera och gör statsbidraget Skapande skola mer jämlikt
Genom att förenkla för och informera resurssvaga kommuner om hur Skapande skola kan användas skulle fler barn och unga får uppleva scenkonst. - Ta fram kulturgarantier i alla regioner
En kulturgaranti som säkerställer att alla elever från förskoleklass till gymnasiet får uppleva en scenkonstföreställning eller konsert minst en gång per år skulle göra tillgången till kultur med jämlik i landet.