Straffansvar
Arbetsmiljöansvar och straffansvar är två skilda saker. Straffansvar kan bara bli aktuellt efter det att ett olycksfall har inträffat. Vem som blir ansvarig kan aldrig bestämmas på förhand utan är en sak för domstol att fastställa.
Arbetsmiljöansvaret gäller det förebyggande arbetet och tar sikte på situationen innan något olycksfall har inträffat. Syftet med ansvaret är att arbetsgivaren ska se till att ingen skadas eller blir sjuk av ansvaret.
Straffansvar kan däremot bara bli aktuellt efter det att ett olycksfall har inträffat.
Vem har ansvaret?
Det är relativt enkelt att fastställa vem som har arbetsmiljöansvaret, det vill säga ansvaret för det förebyggande arbetet. Det ligger alltid på arbetsgivaren, oftast en juridisk person, även om ansvaret för att utföra vissa uppgifter har delegerats.
Straffansvar däremot kan bara fastställas i efterhand. Om en olycka inträffar är det upp till åklagaren att bevisa att arbetsmiljöbrott har begåtts och ansvaret fastställs i sista hand av domstol.
Att uppgifter i arbetsmiljöarbetet fördelas genom delegering innebär inte att straffansvaret automatiskt följer med. Arbetsgivaren kan alltså inte peka ut vem som ska bära straffansvaret för en olycka. Om uppgifter har delegerats på ett korrekt sätt kan delegeringen dock få betydelse även för straffansvaret.
De allmänna skyldigheterna är inte straffsanktionerade
Arbetsgivarens allmänna skyldigheter enligt 3 kap. 2 och 2 a §§ AML och föreskrifterna om systematiskt arbetsmiljöarbete är inte direkt straffsanktionerade. Det innebär att det inte får några omedelbara rättsliga följder om arbetsgivaren inte följer bestämmelserna.
Straff om arbetsgivaren inte följer föreläggande eller förbud
Om Arbetsmiljöverket beslu
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384