Kriskommunikation och mediehantering
Kriskommunikation
Alla verksamheter drabbas för eller senare av en kris. Under en kris är det svårt att fatta beslut och ännu svårare att under press kunna kommunicera med såväl omvärlden som internt i organisationen. Om du är förberedd och har planer på plats kommer du hantera krisen bättre och på så sätt kan din verksamhet gå stärkt ur krisen. Det kan till och med bli så att du med hjälp av bra kriskommunikation stärker ditt varumärke och ökar förståelsen för din verksamhets utmaningar och förutsättningar.
Dagen inleds med en föreläsning om kriskommunikation och handfasta tips och råd. Sedan kommer vi tillsammans arbeta med några olika krisscenarier och diskutera olika sätt att arbeta med kriskommunikation. Efter dagen ska deltagarna känna att de kan komma hem till sina verksamheter och ta fram planer och metoder för krishantering och kriskommunikation. Eller, om planer redan finns, uppdatera dessa och kanske öva igenom dem en gång för säkerhets skull.
Föreläsare är Marcus Hartmann, kommunikationskonsult
Marcus Hartmann har arbetat med politisk kommunikation och krishantering, på riksdags-, parti- och regeringskansliet. Därefter nästan fyra år som först presschef och sedan kommunikations- och marknadschef på det statliga telekom- och mediebolaget Teracom. Nu har Marcus eget företag där han bland annat föreläser och utbildar inom kriskommunikation.
Efter dagen ska deltagarna känna att de kan komma hem till sina verksamheter och ta fram planer och metoder för krishantering och kriskommunikation. Eller, om planer redan finns, uppdatera dessa och kanske öva igenom dem en gång för säkerhets skull.
Föreläsare är Marcus Hartmann, kommunikationskonsult
Program
9.00 Kaffe
9.30 Kriskommunikation, handfast råd och tips
10.30 Krisscenarier
12.00 Lunch
13.00 Krisscenarier fortsättning workshop
14.30 Kaffe
15.00 Fortsättning av workshop
16.30 avslutas dagen
Marcus Hartmann
Kontakta oss:
För praktiska frågor om t ex anmälan kontakta: kursadministratör Carina Stenlund
För frågor om kursens innehåll kontakta: projektansvarig Annika af Trolle