Policy och rutiner
Arbetsgivaren ska ha mål för verksamheten med arbetsanpassning och rehabilitering. Målen slås lämpligen fast i en policy. Dessutom ska arbetsgivaren ha de rutiner som behövs för att arbetet med arbetsanpassning och rehabilitering ska fungera. Kraven på mål och rutiner finns i Arbetsmiljöverkets föreskrift.
Rutiner
Det är viktigt att arbeta strukturerat med rehabiliteringen av medarbetaren. För att underlätta arbetet ska det finnas rutiner för rehabilitering och arbetsanpassning. I klartext bör det av rutinerna framgå hur arbetsgivaren ska agera – vem gör vad, när och hur – i ett sjukskrivningsärende. Rutinerna ska vara skriftliga.
När en medarbetare blir sjukskriven ska det vara tydligt vilka åtgärder som ska vidtas och vem i organisationen som ska göra vad. I större verksamheter är det ofta den chef som har personalansvaret som ansvarar för de första insatserna men på ett mindre företag kan det vara VDn personligen. Det ska även stå klart vem som sköter kontakten med Försäkringskassan.
Det är viktigt att skriftligt dokumentera rehabiliteringsarbetet. Hur detta ska göras bör också framgå av rutinen, som till exempel kan innehålla mallar och checklistor.
Endast för medlemmar
Du måste vara inloggad medlem med fullt medlemskap för att komma åt den här informationen.
Om du tillhör ett medlemsföretag men inte har någon inloggning kontakta då Åsa Malmkvist på asa.malmkvist@svenskscenkonst.se eller telefonnummer: 08-4408384